Bicyklovanie v Holandsku

Autor: Marek Remža | 25.8.2013 o 19:33 | (upravené 25.8.2013 o 20:59) Karma článku: 10,70 | Prečítané:  845x

Tento článok bude trošku z iného súdka ako predošlé. Kedže je badať v poslednom čase na Slovensku silné hipsterske presadzovanie bikovania, rozhodol som sa ukázať ako je to vo veľmoci bicyklovania - v Holandsku. Myslím si, že myšlienka zavádzať veci, ktoré sú už odskúšané a overené, veľmi zjednodušuje život. Prečo sa teda najskôr nepozrieť niekde, kde už veci fungujú a mohli by fungovať aspoň na podobnej alebo rovnakej úrovni. Keď si trošku pocestujete Európu, alebo ste tak už urobili, zaráža ma jedna skutočnosť. Rôzne krajiny si zavádzajú nové veci bez ohľadu aby sa pozreli niekde, kde už to tak roky spolahlivo funguje. Najjednoduchšie veci ako napríklad značenie ciest by mohli byť v celej Európe rovnaké, ale vôbec to tak nie je. A pravé tie najmenšie detaily robia obrovské rozdiely. Nebudeme radšej porovnávať Slovensko so západnou EÚ - ale tieto rozdiely sú aj v rámci západných krajín. Častokrát sa ešte aj stretnete s časovým rozdielom - niektoré užitočné veci "prídu" do inej krajiny ako nová vec, aj niekoľko desiatok rokov neskôr alebo vôbec, čo je dosť smutné.

IMAG0917_blog.jpg

Tak isto bicyklovanie ako druh prepravy sa snaží prísť na Slovensko, aj keď to určite nikdy nedosiahne stupeň dokonalosti infraštruktúry Holandska (a to nie len cyklociest, ale hlavne ciest, železníc a vodnej dopravy). Vybudovanie infraštruktúry ide ruka v rukáve s posilňovaním prepravy. Jedna skutočnosť posilňuje tú druhú a aj naopak. Nedá sa jednoznačne povedať, ako sa Holandsko dostalo do pozície top bikovacej krajiny. Prirodzené vysvetlenia sú plochá krajina alebo mierna zima. Ale na druhej strane je to veľmi daždivé podnebie s mierne chladnými letami.

IMAG0939_blog.jpg

Jedno z najpravdivejších tvrdení je však masívne budovanie infraštruktúry po druhej svetovej vojne, pretože automobilový boom zaplnil cesty a malé a veľmi husto obývané sídla sa stali nebezpečnými pre chodcov. V Amsterdame dochádzalo k zrazeniam veľkého počtu detí, preto sa vláda rozhodla podporovať cyklistickú prepravu. A práve skutočnosť tejto podpory je tu veľmi cítiť, preto je logicky aj uprednostňovaný tento spôsob prepravy. Nehovoriac len o cyklocestách, svetelných križovatkách, nadchodoch a podchodoch, krytých stojanoch, cykloservisoch a požičovní. Je to tiež zdravý životný štýl holanďanov - najmenej obéznych ľudí v EÚ a častokrát rýchlejší spôsob ako cestná preprava a verejná doprava.

IMAG1145_blog.jpg

Cyklopreprava však má ako všetko aj svoje nevýhody. Aj na biku vás môže zraziť auto (čo som tu na počudovanie ešte nevidel), alebo sa skôr zrazíte s iným bicyklom alebo chodcami. Pedálovanie v daždi a zime tiež nie je príjemnejšie ako sedieť vo vykúrenom aute. Bike vám tiež ukradnú lahšie ako auto, aj keď je zamknutý (priemerný holanďan má vraj za život ukradnutých 20 bicyklov). Najkrajšie nepôsobí ani horda bicyklov zaparkovaných na chodníku pred domami a stanicami.

IMAG1115_blog.jpg

Holanďania sú národ veľmi tolerantní, totálne odlišní ako Slováci. Aj preto sa tu bicykluje oveľa lahšie. Málokto sa tu ponáhla, ľudia sú k sebe milí a priateľskí. Inak neviem kto vymyslel tu legendu o pohostinnosti slovákov, ale asi to bolo myslené kruto ironicky.

IMAG1241_blog.jpg

Na cestách tu platia trochu odlišné hodnoty ako na SK. Najjdôležitejšie pravidlo je asi poradie kto má všeobecne prednosť. Na prvom mieste sú chodci, potom cyklisti a až potom autá. Toto sa dodržiava veľmi prísne. Ak sa čo len priblížite k prechodu pre chodcov, autá a bicykle zastavujú. Na Slovensku sú prechody pre chodcov iba plýtvanie bielej farby. Na biku zase máte všeobecne prednosť pred všetkým ostatným než chodcami, či už chcete niekam odbočiť alebo sa zaradiť do iného pruhu. Najviac je to vidieť na kruhovom objazde, kde máte úplnú prednosť, aj keď do neho vstupujete, ste v ňom alebo vystupujete. Veľmi divoká vec bola pre mňa ako šoféra auta skutočnosť, keď som bol v kruháči a auto predo mňou úplne zastavilo. Nič mimoriadne, iba odbočoval z kruháču a čakal kým prejdú všetci cyklisti z prava, ktorý pokračujú ďalej. Po krátkom čase si zvyknete a naozaj zistíte načo sú na aute spätné zrkadlá z pravej strany.

IMAG1167_blog.jpg

Popísať kompletne myšlienku holandského bicyklovania sa nedá samozrejme v jednom článku, preto budem ešte pokračovať v budúcnosti. Na názornú ukážku som pripravil niekoľko videí, ktoré som natočil z pohľadu cyklistu. Budú to vlastne prejazdy z jedného konca mesta na druhý a cez úplné centrum (Maastricht).

1176187_10201018492237370_1637807716_n_blog.jpg

 

IMAG1249_blog.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

SVET

Šoky, nefunkčné lepidlo a Trump. Ako Rakúsko už deväť mesiacov volí prezidenta

Z víťazstiev sa už tešili, rozhodne sa až teraz.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?