Tak isto bicyklovanie ako druh prepravy sa snaží prísť na Slovensko, aj keď to určite nikdy nedosiahne stupeň dokonalosti infraštruktúry Holandska (a to nie len cyklociest, ale hlavne ciest, železníc a vodnej dopravy). Vybudovanie infraštruktúry ide ruka v rukáve s posilňovaním prepravy. Jedna skutočnosť posilňuje tú druhú a aj naopak. Nedá sa jednoznačne povedať, ako sa Holandsko dostalo do pozície top bikovacej krajiny. Prirodzené vysvetlenia sú plochá krajina alebo mierna zima. Ale na druhej strane je to veľmi daždivé podnebie s mierne chladnými letami.
Jedno z najpravdivejších tvrdení je však masívne budovanie infraštruktúry po druhej svetovej vojne, pretože automobilový boom zaplnil cesty a malé a veľmi husto obývané sídla sa stali nebezpečnými pre chodcov. V Amsterdame dochádzalo k zrazeniam veľkého počtu detí, preto sa vláda rozhodla podporovať cyklistickú prepravu. A práve skutočnosť tejto podpory je tu veľmi cítiť, preto je logicky aj uprednostňovaný tento spôsob prepravy. Nehovoriac len o cyklocestách, svetelných križovatkách, nadchodoch a podchodoch, krytých stojanoch, cykloservisoch a požičovní. Je to tiež zdravý životný štýl holanďanov - najmenej obéznych ľudí v EÚ a častokrát rýchlejší spôsob ako cestná preprava a verejná doprava.
Cyklopreprava však má ako všetko aj svoje nevýhody. Aj na biku vás môže zraziť auto (čo som tu na počudovanie ešte nevidel), alebo sa skôr zrazíte s iným bicyklom alebo chodcami. Pedálovanie v daždi a zime tiež nie je príjemnejšie ako sedieť vo vykúrenom aute. Bike vám tiež ukradnú lahšie ako auto, aj keď je zamknutý (priemerný holanďan má vraj za život ukradnutých 20 bicyklov). Najkrajšie nepôsobí ani horda bicyklov zaparkovaných na chodníku pred domami a stanicami.
Holanďania sú národ veľmi tolerantní, totálne odlišní ako Slováci. Aj preto sa tu bicykluje oveľa lahšie. Málokto sa tu ponáhla, ľudia sú k sebe milí a priateľskí. Inak neviem kto vymyslel tu legendu o pohostinnosti slovákov, ale asi to bolo myslené kruto ironicky.
Na cestách tu platia trochu odlišné hodnoty ako na SK. Najjdôležitejšie pravidlo je asi poradie kto má všeobecne prednosť. Na prvom mieste sú chodci, potom cyklisti a až potom autá. Toto sa dodržiava veľmi prísne. Ak sa čo len priblížite k prechodu pre chodcov, autá a bicykle zastavujú. Na Slovensku sú prechody pre chodcov iba plýtvanie bielej farby. Na biku zase máte všeobecne prednosť pred všetkým ostatným než chodcami, či už chcete niekam odbočiť alebo sa zaradiť do iného pruhu. Najviac je to vidieť na kruhovom objazde, kde máte úplnú prednosť, aj keď do neho vstupujete, ste v ňom alebo vystupujete. Veľmi divoká vec bola pre mňa ako šoféra auta skutočnosť, keď som bol v kruháči a auto predo mňou úplne zastavilo. Nič mimoriadne, iba odbočoval z kruháču a čakal kým prejdú všetci cyklisti z prava, ktorý pokračujú ďalej. Po krátkom čase si zvyknete a naozaj zistíte načo sú na aute spätné zrkadlá z pravej strany.
Popísať kompletne myšlienku holandského bicyklovania sa nedá samozrejme v jednom článku, preto budem ešte pokračovať v budúcnosti. Na názornú ukážku som pripravil niekoľko videí, ktoré som natočil z pohľadu cyklistu. Budú to vlastne prejazdy z jedného konca mesta na druhý a cez úplné centrum (Maastricht).